Hledá se kandidát

Současný prezident České republiky, Miloš Zeman, je již za polovinou svého prvního prezidentského období. Zájem veřejnosti a médií se stále více obrací k příštím prezidentským volbám, které se uskuteční v roce 2018. Pokud se Miloš Zeman rozhodne na post prezidenta znovu kandidovat, bude velkým favoritem. Jeho největším protivníkem je zatím jeho zdraví, které ho bude s přibývajícími roky stále více limitovat. Na spuštění prezidentských kampaní je ještě moc brzy, můžeme tedy jen odhadovat, kdo se nakonec do pomyslného ringu postaví. Už od první přímé prezidentské volby, která se uskutečnila v roce 2013, se ve veřejnosti stále více objevuje názor, že máme málo perspektivních kandidátů. Nezbývá nám tedy nic jiného, než si ideálního českého kandidáta na prezidentský post vytvořit. Jak by takový kandidát vypadal? Jaká by měla být jeho charakteristika?

Silná osobnostfoto zdroj: Lidové noviny

Všechny tři české prezidenty (Václava Havla, Václava Klause a Miloše Zemana) spojuje minimálně jedna důležitá vlastnost-silná osobnost. Všichni tři patřili, a vždy patřit budou k největším osobnostem české historie. Češi ve svém čele nechtějí někoho nevýrazného, ale chtějí kandidáta, kterého znají z televize a jiných médií. Vůbec nevadí jeho případná kontroverze. Miloš Zeman, který se pasoval do role „prezidenta sjednotitele“, naší společnost ještě více polarizoval. Díky své silné osobnosti to však dokázal udělat tak, aby jeho popularita neklesala, ale naopak rostla.

Foto zdroj: Lidové noviny

Postoje

Politické názory úspěšného kandidáta by měly odrážet názory občanů. Proto mohl jen málokoho překvapit postoj Miloše Zemana k uprchlické krizi. Otázka migrace je a do budoucna bude velkým politickým tématem. Podle průzkumů je česká veřejnost k přijímání imigrantů velmi skeptická. Stejně skepticky naladěný by měl být i kandidát, který chce v prezidentské volbě dostat co největší počet hlasů. Můžeme jen předvídat, jaká další témata budou za dva roky aktuální. Podle mě se nám ale přímo nabízí nadčasové téma, které představuje slabý hlas České republiky v institucích Evropské unie. Prezident s tím sice může udělat jen málo, ale jeho kritizování našeho slabého vlivu na chod EU voliči jistě ocení. Těžko odhadovat, jestli bude v roce 2018 žádaný proevropský, nebo protievropský prezident. Vzhledem k současnému vývoji EU, která balancuji na pokraji krize, bych si však vsadil na druhou variantu.

Majetek

Finanční zabezpečenost je jedním z faktorů, který pomohl Andreji Babišovi uspět v posledních parlamentních volbách. Velký majetek a nezávislost na výši platu u Čechů vyvolává velké sympatie. U velké části voličů se vžil názor „proč by nás okrádal, když má tolik peněz“. Pro potenciálního kandidáta bude status bohatého občana velkým plusem. Jak jsme mohli vidět na příkladu z již zmíněných parlamentních voleb, voličům ani tolik nezáleží na tom, kde a jak k majetku přišel. Kromě našeho ministra financí potvrzuje moje slova například i poslední slovenská prezidentská volba, ve které zvítězil milionář a filantrop Andrej Kiska. Nerad bych však tyto dva politiky srovnával. Není Andrej, jako Andrej.

Jeden z nás

Budoucí prezident by měl vytvářet dojem, že je stále obyčejným občanem. Měl by využít co nejvíce příležitostí k setkání s občany, díky kterým úřad získal. Zde je potřeba prezidenta Zemana pochválit, i přes svůj pokročilý věk je ve svých návštěvách krajů a setkání s občany stále velice aktivní. Do jisté míry ho tyto návštěvy mohou naplňovat, je se na ně však také potřeba dívat v rovině získávání hlasů. Náš kandidát by si také měl osvojit zaběhnuté fráze jako „Jsem jeden z vás“, „Jsem prezidentem dolních deseti milionů“ nebo „Já nejsem politik“. Pro inspiraci můžeme nahlédnout do prostředí amerických prezidentských voleb, kde každý kandidát na prezidenta začíná svojí řeč osobním příběhem, který diváky ujistí v tom, že i obyčejný, tvrdě pracující občan jednou může dosáhnout na prezidentský post.

Sociální sítě

Tento relativně nový nástroj politického marketingu stále není v České republice plně využívaný. Některé strany jsou na sociálních sítích úspěšnější, některé naopak zaostávají. Využití Facebooku, Twitteru a dalších je nejenom velice levným, ale zároveň efektivním marketingovým nástrojem. Se správně sestaveným PR týmem a porozumění myšlení uživatelů sociálních sítí, zde může náš kandidát sbírat hlasy jako houby po dešti. Prostřednictvím internetu se totiž nedá sehnat jenom podpora mladých, podle posledních výzkumů používá internet stále více důchodců.

Pohlaví

Tento odstavec může spoustě lidí připadat nekorektní, ale podle mě je relevantní. V současné době je v politice poptávka po ženách. Nejnovějším případem je volba nového vedení TOP09, při kterém si Miroslav Kalousek prosadil do nejužšího vedení strany tři ženy. Stejné tendence jsme mohli zaznamenat i od Bohuslava Sobotky v době, kdy sestavoval vládu. Nedostatek žen ve vedení není spojeno jenom s politikou, stále častěji se také mluví o nedostatku žen ve vrcholném managementu. Proč tedy neobsadit ženu do nejvyšší a nejvýznamnější možné funkce? Jedno je jisté, ženská kandidátka by měla velký potenciál sesbírat hlasy žen, které už mají dost nadvlády mužů.

Jsem na konci mojí úvahy a je třeba rekapitulovat. Budoucí kandidát (nebo spíše kandidátka?) by měl být veřejně známý, charismatický, bohatý a vzhledem k momentální náladě ve společnosti protimigrantsky naladěný. Silný marketingový tým je samozřejmostí, kterou snad ani nemusím znovu opakovat. Jestli se někdo takový najde? To opravdu nevím, a nedozvíme se to dříve než za několik měsíců.  Nezbývá nám zatím nic jiného než čekat a spekulovat.

Autor článku: Marek Chytráček

 

Napsat komentář